BERISTIGHFAR UNTUK JALAN KELUAR DARI SETIAP KESULITAN SERTA MENJAUHKAN PIKIRAN YANG BERCELARU DAN RESAH (STRES)

Hadith: 

Dari Ibnu Abbas R.a. katanya: Telah bersabda Rasulullah SAW: Barang siapa yang melazimkan istighfar, maka Allah akan menjadikan baginya jalan keluar dari setiap kesempitan, kelapangan dari setiap kegelisahan, dan memberinya rezqi dari arah yang tidak disangka-sangka.”
{Hadis riwayat Ahmad, Abu Dawud dan Ibnu Majah}

Huraian:

Betapa besar dan manfaat dan keberkahan yang diperoleh dari membaca istighfar sebanyak-banyaknya . Betapa banyak orang yang telah bersusah payah siang dan malam membanting tulang mencari ketiga hal tersebut, sementara mereka lupa membaca istighfar. Pada hal ini adalah resepi yang amat mudah serta diyakini kebenaran dan keberhasilan jika diamalkan dan digunakan dengan benar-benar, kerana inilah janji Allah SWT dan Rasulnya.

Wahai Manusia, ketahuilah bahawasanya kejayaan dan kebahagiaan hanya diletakkan oleh Allah SWT dalam agama yang sempurna. Yakni sejauh mana Kita mentaaati seluruh perintah Allah SWT, bererti kita mengamalkan agama secara sempurna, maka sejauh itulah kita akan memperolehi kejayaan dan kebahagiaan yang sebenarnya . Sekali-kali kebahagiaan tidak akan pernah dicapai dengan banyaknya harta benda kemewahan  keduniaan semata-mata , tetapi dengan kesempunaan iman dan ketaatan kita kepada Allah SWT dan Rasulnya SAW. Kerana itu, teruslah berusaha menguatkan dan meyempurnakan Iman dan amal kita setiap saat dengan cara menghidupkan suasana Iman dan amal setiap hari baik di rumah-rumah, di Masjid-masjid dan ditempat kita berada, dengan saling menbicarakan kebesaran Allah SWT, ajak-mengajak kepada kebaikan, terutama menegakkan solat, menghidupkan ta’lim dirumah, tadarrus al-Quran, zikir pagi dan petang setiap hari, dan mendidik keluarga dengan sunnah Rasulullah SAW , menghidupkan silaturrahim dengan jiran tetangga, penduduk kampong , kampong berjiran , didaerah, Negeri, Negara dan seterusnya keseluruh alam, dengan niat semata-mata untuk mendapatkan keredhaan  Allah SWT. Sehinga perintah-perintah Allah dan Sunah-sunah Rasulullah SAW dapat ditegakkan diatas muka bumi.

Comments

Popular posts from this blog

Doa untuk suami dari isteri Solehah

GANGGUAN SEKSUAL PADA PAKAIAN